ホームゴッホの考えた「三幅対」とは?いちかばちかの海外お願い!

いちかばちかの海外へのお願い

 無駄だと思ったのですが、アムステルダムのゴッホ美術館にメールを昨日送ってみました。多分ダメだと思いますが、やれるだけのことはやってみます。でも、英語力ないから、伝わるかどうかも疑問です。

Dear Van Gogh Museum's staff,
 
My name is Satoru Maetani, I'm interested in seeing pictures painted by Van Gogh.

I am Japanese.
 
My job is the ophthalmologist(eye surgeon) in Kyoto and Hiroshima.
 
Just now,Sonpo Japan staff hold Gogh&Flowers exhibition in Tokyo Museum.
 
I looked your museum of sunflowers(F458) on 28 Sep. in Tokyo Museum.

I  noticed strange things.
 
In Tokyo Museum,staff placed in front of La Berceuse of Chicago Museum(F506), and the left sideof Tokyo Museum of sunflowers(F457) and the right side of yourmuseum of
 
sunflowers(F458)(⇒gogh41.jpg).
 
But I think the two pictures(La Berceuse of left side and right side sunflower's pictures)
 
evidently differed in Sketch showing La Berceuse flanked by still lifes with sunflowers
 
(a letter to Teo of 22 May 1889)(⇒gogh109.jpg).
 
 
In Sketch showing La Berceuse flanked by still lifes with sunflowers,
 
I think the part of left side mean 14 sunflowers of pot picture the background yellow,
 
and the part of right side mean 12 sunflowers of pot picture the background blue.
 
In practice,I compared  scetch of left side with 14 sunflowers of pot picture the background yellow,
 
And,I sticked red circle the same meaning of sunflowers (⇒yellow1.ipg).
 
I  tried the same things in scetch of right side with 12 sunflowers of pot picture the background
 
blue(⇒blue31.jpg).
 
Surprisingly,the two pictures accorded the each parts(the left side and the right side).
 
This thing  surelly showed the right side part mean 12 sunflowers of pot picture the background blue
 
(F455,F456).
 
I  made contact with the Sonpo Japan staff (Mr. ○○ ○○)  for several times.
 
But, he told  our museum of triptych exhibition imitated Van Gogh Museum and  Chicago Museum.
 
He told your museum could not borrow 12 sunflowers of pot picture the background blue
 
(F455,F456).
 
And so,this exhibition is correct.And,Sonpo Japan staff need not explain Gogh's  triptych.
 
But,I do not think the Sonpo Japan staff need  to explain the correct triptych of Gogh's thought.
 
A lot of audience mistake in this exhibition is only correct in Japan.
 
Please help us(Fan of Van Gogh in Japan)! Please!
 
PLease conect the Sonpo Japan staff  and tell them the change of exhibition.
 
 
                                                                              Your sincerely,
                                                                              Satoru Maetani


blue31.jpg


gogh41.jpg


gogh109.jpg


yellow1.ipg
ゴッホ美術館
スタッフの方に


私は、前谷悟といいます。
ゴッホ作品を観ることに興味を持ってます。

私は日本人です。

京都と広島で、眼科医として働いてます。
 
 
現在日本の東京の損保ジャパン東郷青児美術館でゴッホと花展が行われています。
貴美術館のひまわり(F458)も飾られ、私も9月28日に見て来ました。
 
そこで、不思議なことに気づきました。損保ジャパン美術館では、シカゴ美術館のLa Berceuse
の向かって、左に損保ジャパン東郷青児美術館のひまわりが、右に貴美術館のひまわりが
配置されてました(⇒gogh41.jpg)。

しかし、私が思うに、1889年5月22日にゴッホがテオに宛てた書簡592に描かれた挿絵では、
La Berceuseの左右に来るひまわりの絵は、明らかに異なるように思われます(⇒gogh109.jpg)。

挿絵で描かれているひまわりの絵で、La Berceuseの向かって、左に来る絵は、背景が黄色で、壷に14本入ったひまわりの絵で、右に来る絵は、背景が青で、12本のひまわりの絵ではないでしょうか?
実際に、書簡の挿絵の左の部分と背景が黄色のヒマワリの絵を比較してみました。同じひまわり
と思われるものに○をつけてみました(⇒yellow1.ipg)。
同様のことを、書簡の挿絵の右の部分と背景が青のヒマワリの絵で行ってみました(⇒blue31.jpg)。
驚くほど一致すると思います。
 
私は、このことを損保ジャパン東郷青児美術館の学芸員の方(○○ ○○さん)に数回も連絡しましたが、損保ジャパン美術館の展示は、ゴッホ美術館やシカゴ美術館の展示をまねしただけだ。

彼は、背景が青で12本のヒマワリ(F455,F456)は、ゴッホ美術館でも借りることはできなかった。


だから、この展示は正しいのだ。損保ジャパン美術館では、正しいゴッホの三幅対の説明なんて必要ないのだ。


しかし、私はそうは思いません、ゴッホが考えた正しい三幅対の説明は必要だと思います。

このままでは、日本中の観客が、今展示されている「三幅対」のみが正しいものであると勘違いしてしまいます。


どうか、我々(日本のゴッホファン)を助けてください、どうか。


損保ジャパンのスタッフに連絡を取って、展示を改めるように言ってください。


前谷悟

 私は、最後まで諦めずに、自分のできる限りのことをしていくつもりです。それが、結果的に認められなくても、自分がそうしたことに誇りを持てるからです。まだまだ、頑張ります。

有名美術館から返事がきました。
(2003年10月25日加筆)

55・フィンセント